Kognitiv træning

Philips kognitive træning er bygget op omkring ordkort, hvor han ser læser ord og ser billeder. Da han var seks måneder begyndte vi at vise ham piktogrammer i sort/hvid, og da han var 11 måneder begyndte vi med vores første træningsprogram fra Family Hope Center at vise ham et ord, et billede af ordet og selve objektet.

I august 2014 havde han set ca. 500 ord, som han kan huske og læse. Philip præsenteres for 20 ordkort, som hver vises tre gange om dagen, sammen med et billede og selve objektet. Vi skifter et billede ud hver dag med et nyt. Philip har naturligvis ikke knækket læsekoden, men han er en sikker læser, når det kommer til de ord, som han har lært.

Philip læser også korte sætninger under vores aktivitetsprogram, som fx kan være rollespil, hvor vi bader, madder eller putter dukken. Så læser Philip sætninger som fx ”Putte dynen over dukken”, eller ”Give dukken bad”.

Ifølge Family Hope center er der flere gode grunde til at lære hjerneskadede børn at læse tidligt. For det første er det fantastisk hjernegymnastik, som udvikler og reorganiserer den skadede hjerne. Even til at læse hjælper også med at nedbryde de mange fordomme, som der findes om hjerneskadede børns kompetencer og udviklingspotentiale. For når man kan læse, så bliver de fleste overbevist om det kæmpe potentiale, som de hjerneskadede børn har.

Philip læser ord og finder objekter

Philip ser objekter og finder ord

Philip viser, hvor god han er til at finde farver